De top 10 bordspellen in 2021
Tijdens deze coronacrisis kan je zelfs van Netflix en tv kijken genoeg krijgen. Het zal dan ook niet als verassing komen dat mensen massaal meer bordspellen zijn gaan spelen. Daarom hebben wij speciaal voor jou de top 10 bordspellen in 2021 voor je op een rijtje gezet.
Catan
Je begint met 2 dorpen op een speelbord naar keuze met bossen, akkers, weiden, heuvels en bergen. Als je aan de beurt bent, gooi je met 2 dobbelstenen om te bepalen wie er grondstoffen krijgen. Welke grondstoffen je krijgt ligt aan de positie van je dorpen.
Daarna mag je handelen met de bank of met je medespelers. Je krijgt namelijk niet alle soorten grondstoffen. En die heb je wel nodig om nieuwe dorpen, straten en steden te bouwen. Ook kan je ontwikkelingskaarten kopen om speciale dingen te kunnen doen. Verder loopt er nog een struikrover rond die sommige landschappen leegrooft.
Dorpen en steden zorgen niet alleen voor grondstoffen, maar ze zijn ook punten waard. Ook ontwikkelingskaarten, de langste aaneengesloten route en de grootste riddermacht brengen punten binnen. Wie als eerste 10 punten heeft, wint het spel direct!
Carcassonne: Burgemeesters en Abdijen
Zet burgemeesters in, die zoveel meeples waard zijn als het aantal schildjes in de stad. Verder kun je een herenboerderij in een weide zetten, waarmee je alle boeren daar aan hun eigenaars teruggeeft. Die krijgen daar nog wel punten voor, maar jij hebt deze weide aan het einde van het spel voor jou alleen. Wagens tellen als meeples, maar kunnen na het afbouwen van de stad, klooster of de straat waar ze op staan naar een aangrenzend project worden verplaatst. Met abdijen kun je gaten in het speelveld opvullen en alles afbouwen.
Spokentrap
In dit spannende geheugen spel begin je onderaan de trap en probeert als eerste boven te zijn. Maar het oude spook dat in de top van de toren woont, veranderd jouw pion in de loop van het spel in een spook, zodat je goed moet onthouden waar je pion staat. Bereikt een pion de bovenste trede, kijk dan onder het spook welke pion zich daar bevindt. De eigenaar van die pion heeft gewonnen!
Marco Polo
In Marco Polo ben je een van de karakters die na de ontdekking van de zijderoute door Marco Polo een soortgelijke reis gingen maken. Elk karakter heeft unieke eigenschappen, die hem in het spel bepaalde voordelen opleveren.
Elke ronde begint met het werpen van 5 dobbelstenen. Deze bepalen voor een deel welke mogelijkheden je hebt. Hoe hoger de dobbelstenen, des te waardevoller zijn je acties, maar je moet er ook meer voor betalen als je een actie kiest die al bezet is.
Je verdient vooral punten voor het vervullen van handelscontracten, het stichten van bepaalde handelsposten en het bereiken van Peking. Daar heb je goederen en kamelen voor nodig. Deze kun je op bepaalde actievelden krijgen. Elk actieveld vraagt 1, 2 of 3 dobbelstenen, waarvan de laagste waarde bepaalt hoe vaak je de actie mag uitvoeren of hoeveel de actie opbrengt. Om een bezet actieveld te mogen gebruiken, moet je de waarde van je dobbelsteen in geld betalen.
Stenen Tijdperk
In dit bordspel probeer je te overleven in Stenen Tijdperk. Daartoe zet je jouw stamleden op verschillende gebieden in. Je jaagt op wild om je volk van voedsel te voorzien, ontwikkelt gereedschap en verzamelt grondstoffen als hout, steen en zelfs goud, waarmee je functionele en waardevolle hutten bouwt. Uiteraard ontbreekt ook gezinsuitbreiding niet, noodzakelijk om later in het spel meer acties te mogen uitvoeren. Tijdens het spel zijn er talloze manieren om aan punten te komen, zoals het bouwen van hutten en het verzamelen van beschavingskaarten in combinatie met bepaalde ontwikkelingen. Je wint als je uiteindelijk de meeste punten hebt.
Catan Junior
Piratenvariant van Catan is voor kinderen die het basisspel nog iets te moeilijk vinden. Je bent een piraat, die probeert het eiland te veroveren door daar forten en schepen te bouwen. Daar zijn grondstoffen voor nodig, die je met dobbelsteenworpen kunt verdienen. Als je niet de goede grondstoffen hebt, kun je ruilen met andere spelers, havens, de bank en op de markt. De spookpiraat kan echter grondig roet in het eten gooien. Gelukkig kun je regelmatig de hulp van Coco, de papegaai inroepen! Jij wint het spel als je al jouw forten hebt gebouwd. Deze vereenvoudigde versie van het populairste handelsspel van de laatste jaren biedt ook voldoende uitdagingen om volwassenen te boeien.
30 seconds
Je speelt in teams. Een van jullie probeert binnen 30 seconden zoveel mogelijk van de 5 begrippen op een kaartje te omschrijven. Hoe meer begrippen jullie raden, des te meer velden jullie op het speelbord vooruit mogen. Een dobbelsteenworp kan daar nog verandering in brengen. Welk team bereikt als eerste de finish?
Agricola
Bij Agricola heb je aan het begin van het spel niet meer dan een houten huis met 2 kamers, waarin 2 gezinsleden wonen. Daarbij beschik je over een scala aan mogelijkheden om door middel van huisuitbreiding, landbouw en veeteelt een comfortabel leven op te bouwen. Je verzamelt grondstoffen zoals hout en leem, breidt je gezin uit en zorgt voor voldoende voedsel voor iedereen. Je ploegt akkers en beplant deze met graan en groente. Ook houd je schapen, varkens en runderen.
Verder krijg je 14 unieke ambachten en kleine investeringen, die jou kleine voordelen in het spel opleveren. Omdat het spel 96 van die kaarten bevat, is geen spel hetzelfde!
Heb jij je erf het best ontwikkeld, dan scoor je de meeste punten en win je!
The King’s Dilemma
The King’s Dilemma
Verplaats je naar het koninkrijk Ankist met zijn rijke geschiedenis. Jij bent een van de adviseurs van de koning en staat aan het hoofd van jouw huis.
In dit legacy-spel worden alle beslissingen die de koning moet maken aan jullie voorgelegd. Elke ronde trekken jullie gezamenlijk een kaart van de ‘dilemmastapel’ en ervaren jullie hoe het verhaal verder gaat. Jullie keuzes bepalen niet alleen het lot van het koninkrijk maar ook dat van de nobele huizen. Elk huis heeft zijn eigen achtergrond, ambities, sterke en zwakke punten. Ga je voor eigen succes of voor het grotere belang? Elke beslissing kan verstrekkende gevolgen hebben, dus bedenk goed wat jouw rol in de geschiedenis wordt.
In de regeringsraad wordt de toekomst bepaald door te stemmen over een besluit. De uitkomst bepaalt welke envelop je opent en hoe het verhaal zich verder vertakt. Maak je klaar voor een unieke, meeslepende ervaring en ontdek dat het helemaal nog niet zo makkelijk is om een koninkrijk te besturen. Nederlandstalig!
Ben je nou geïnteresseerd in een van de bordspellen dan staan hier onder de linkjes om het bordspel te bestellen.